W ostatnich dniach listopada wolontariusze z Hiszpanii i Niemiec odwiedzili Szkołę Podstawową w Klimontowie, aby przeprowadzić zajęcia z grupą uczniów, uczestników projektu, z programu English Teaching. Odbyły się warsztaty językowo-kulturowe w języku angielskim, które dotyczyły sposobów komunikacji we współczesnym świecie oraz stereotypów często występujących podczas pierwszych kontaktów z obcokrajowcami. Uczniowie zapoznali się także z zasadami pracy wolontariatu oraz wyjazdów zagranicznych z tym związanych. Była to również szansa dla uczniów na poszerzenie wiedzy o innych krajach.
Przeprowadzone zajęcia pomogły młodym ludziom zrozumieć, że stereotypy są uproszczeniami i często prowadzą do uprzedzeń. Uczniowie przekonali się, jak ważne jest bliższe poznanie drugiego człowieka, zrozumienie jego oczekiwań, aby w pełni ocenić jego postępowanie. Uczy to młodych ludzi krytycznego myślenia, analizowania źródeł informacji, zastanowienia się na czym jest oparta ocena innych ludzi. Uczestnicy warsztatów doszli do przekonania, że najważniejszy jest bezpośredni kontakt z osobami z różnych grup społecznych i kulturowych, który prowadzi do zrozumienia i dialogu międzykulturowego. Ważna jest też postawa tolerancji oraz zwracanie uwagi na wszelkie przejawy uprzedzeń, które prowadzą do dyskryminacji. Należy podkreślić, że nabywanie kompetencji społecznych i międzykulturowych to trudne zadanie, ale prowadzi do lepszego zrozumienia drugiego człowieka i budowania przyjaznych relacji międzyludzkich.
Spotkanie z obcokrajowcami z Hiszpanii i Niemiec odbyło się w ramach realizowanego projektu „SOS for the Earth” z programu ENGLISH TEACHING stworzonego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności, którego krajowym operatorem Programu jest Nidzicka Fundacja Rozwoju NIDA. Projekt jest realizowany z uczniami przez cały rok szkolny 2024/25. Udział w zajęciach projektowych to możliwość poszerzenia wiedzy i umiejętności językowych uczestników. Ponadto, uczniowie stają się odważniejsi, pewni siebie oraz wzmacniają poczucie swojej wartości i tożsamości lokalnej. Pracując i komunikując się w określonym, realistycznym celu, podnoszą stopień kompetencji komunikatywnej w języku angielskim.
W ostatnim czasie odbyło się też spotkanie online z grupą uczniów z Serbii, była to realna szansa dla naszych uczniów, która wzmocniła ich motywację do nauki języka angielskiego. Uczestnicy projektu mają świadomość praktycznego użycia tego języka w bezpośredniej komunikacji. Dzięki spotkaniom online w międzynarodowych grupach i zajęciom z cudzoziemcami, uczestnicy projektu mają częsty kontakt z „żywym językiem angielskim” i rozwijają kompetencje komunikatywne.
Koordynatorzy projektu mają również okazję pogłębiania wiedzy i rozwijania swoich umiejętności, ponieważ uczestniczą w szkoleniach językowo-metodycznych, które odbywają się w Warszawie. Jest to też okazja do wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami z różnych regionów naszego kraju.
Uczestnicy projektu English Teaching