Projekt SOS for the Earth / SOS dla Ziemi jest realizowany z Programu ENGLISH TEACHING stworzonego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności, którego krajowym operatorem Programu jest Nidzicka Fundacja Rozwoju NIDA. Projekt będzie realizowany z uczniami przez cały rok szkolny 2024/25, składa się z 3 części i obejmuje działania skupione wokół jednej myśli przewodniej - Jak żyć bardziej eko i dlaczego?
Zajęcia projektowe są realizowane w Szkole Podstawowej w Klimontowie przez grupę ponad 20 uczniów od września 2024r. Odbyły się już liczne zajęcia integracyjno-językowe. W najbliższym czasie zostanie przeprowadzone spotkanie online i zacieśni się współpraca z uczniami z innych krajów europejskich. Uczestnicy projektu przygotowali prezentacje na temat swoich regionów oraz opisy pogody i problemów związanych z zanieczyszczeniem środowiska naturalnego. Pozwoli to uczniom budować lokalną tożsamość i poczucie odpowiedzialności za swoją najbliższą okolicę. Uczestnicy projektu poznali zasady zdrowego odżywiania się oraz wykorzystania owoców i warzyw do przygotowania zdrowych posiłków bogatych w witaminy i minerały. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach na temat zdrowego odżywiania się i w samodzielnie przygotowanych w języku angielskim scenkach sytuacyjnych „Na Straganie” (kupowanie, sprzedawanie, pytanie o cenę, używanie eko opakowań, robienie przemyślanych zakupów, stosowanie zasady 3R).
W krótce odbędą się warsztaty kulinarne i gotowanie online przy współpracy z partnerskimi szkołami z Hiszpanii, Serbii i Turcji. Ostatnio, uczniowie uczestniczyli w zajęciach w Centrum Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Zapoznali się z historią życia na ziemi oraz zwrócili uwagę na potrzebę ochrony naszej planety oraz jej flory i fauny, które są zagrożone poprzez inwazyjną działalność człowieka i nasilające się zmiany klimatyczne.
Realizowany projekt SOS for the Earth to możliwość poszerzenia wiedzy przyrodniczej i umiejętności językowych naszych uczniów. Ponadto, uczestnicy projektu staną się odważniejsi, pewni siebie oraz wzmocnią poczucie swojej wartości i tożsamości lokalnej. Pracując i komunikując się w określonym, realistycznym celu, podniosą stopień kompetencji komunikatywnej w języku angielskim. Wzmocni to znacznie ich motywację do nauki tego języka, ponieważ będą mieć świadomość praktycznego użycia języka angielskiego w bezpośredniej komunikacji. Dzięki spotkaniom w międzynarodowych grupach i zajęciom
z cudzoziemcami, uczestnicy będą mieć częsty kontakt z „żywym językiem angielskim” i rozwiną kompetencje komunikatywne.
Uczniowie podniosą również poziom wiedzy z przedmiotów przyrodniczych i użycia TIK poprzez realizację działań na temat naszej planety i ochrony środowiska naturalnego. Zdobędą kompetencje społeczno-emocjonalne oraz umiejętność krytycznego myślenia i selekcjonowania informacji. Rozwiną swoje horyzonty myślowe, wykorzystają wiedzę w praktyce, tworząc materiały edukacyjne. Przekonają się, że każdy człowiek ma realny wpływ na przyszłość naszej planety. Wprowadzą realne zmiany w swoim życiu i będą bardziej eko. Podniosą znacznie świadomość ekologiczną swoją i rodzin. Uzmysłowią sobie zależność pomiędzy człowiekiem a środowiskiem naturalnym.
Tworzone sukcesywnie materiały projektowe posłużą do przygotowania i opublikowania książki elektronicznej (e-book), która będzie służyć, jako pomoc edukacyjna dla uczniów i nauczycieli i będzie odpowiedzią na pytanie - Jak żyć bardziej eko i dlaczego?
Koordynator projektu
Urszula Kowalska