REALIZACJA PROJEKTU Erasmus+ Our life in our hands! w drugim półroczu roku szkolnego 2021/2022
Realizując projekt, uczniowie i nauczyciele uczestniczyli w dwóch mobilnościach C5 i C6, które odbyły się w Hiszpanii i Portugalii. Była to okazja spotkania uczestników projektu, wspólnej pracy oraz podsumowania i dokonania ewaluacji dotychczasowych działań, które odbywały się przez ostatnie dwa lata.
Ponadto, uczestnicy projektu przygotowali wiele materiałów projektowych pod
wspólnym tytułem Open your mind! Przygotowano prezentacje oraz interaktywne gry edukacyjne na temat wyjątkowości naszej planety, Ziemi, w Układzie Słonecznym. Uczniowie pracowali wspólnie z innymi partnerami projektu. W wyniku tej współpracy powstała prezentacja, która zawiera wiele ciekawych materiałów do wykorzystania w szkole w celach edukacyjnych.
Zostały przeprowadzone warsztaty projektowe Do smart shopping! Uczniowie
wspólnie uczyli się zasad robienia przemyślanych zakupów, powstał plakat promujący zakupy w stylu eko. Uczestniczki wymiany w Hiszpanii opracowały ulotkę w języku polskim i angielskim zawierającą podstawowe zasady robienia „mądrych zakupów”. Jest ona przydatna dla uczniów, ich rodziców oraz innych osób zainteresowanych tym tematem. Młodsi uczniowie przygotowali scenki tematyczne „Zabawa w sklep” z wykorzystaniem drobnych produktów, opakowań i innych autentycznych materiałów, które zostały użyte do
celów edukacyjnych. Powstał filmik na temat robienia przemyślanych zakupów.
Wykorzystano dostępne aplikacje, aby sprawdzać przydatność często kupowanych produktów. Szczególną uwagę zwrócono na wartości odżywcze produktów spożywczych oraz ich skład, który nie powinien zawierać szkodliwych związków chemicznych. Ponadto, uczniowie ozdabiali papierowe torebki w stylu eko, poznali zasady zrównoważonego rozwoju, promowali zakup produktów regionalnych, które powinny być wykorzystywane na co dzień.
Odbyły się liczne zajęcia projektowe Eat smart Be eco! pod hasłem Environmental Days. Uczestnicy projektu zorganizowali piknik ekologiczny - gry i zabawy na świeżym powietrzu, promowanie aktywności fizycznej oraz zdrowego stylu odżywiania się. Uczniowie z klas młodszych przygotowali zdrowe kanapki i przekąski składające się w większości z warzyw i owoców. Wykonali również samodzielnie gry planszowe w języku polskim i angielskim na temat zdrowego odżywiania się, powstały modele „talerza zdrowia”, które pomagają dzieciom zapoznać się i stosować zasady zdrowego żywienia każdego dnia. Dzieci z oddziału przedszkolnego brały aktywny udział w zajęciach ekologicznych zorganizowanych z okazji pierwszego dnia wiosny. Zapoznały się z gatunkami roślin i zwierząt, które występują na naszym terenie. Poznały zasady ochrony środowiska naturalnego, segregacji odpadów oraz ponownego ich wykorzystania w codziennym życiu. Ponadto, wykonały kukły marzanny w stylu eko, wykorzystując naturalne materiały. Dzieci uczestniczyły też w zajęciach na temat ochrony zasobów wodnych. Poznały potrzebę oszczędzania wody oraz jej ochrony przed zanieczyszczeniem. Brały udział w grach i zabawach edukacyjnych z okazji Międzynarodowego Dnia Wody.
Starsi uczniowie przeprowadzili obserwacje pogody, poznawali drzewostan w
najbliższej okolicy, zajmowali się ukwiecaniem sali lekcyjnych oraz korytarzy szkolnych. Pracowali przy założeniu mini-ogrodu przy szkole. Promowali użycie roweru, jako środka transportu pozwalającego rozwijać aktywność fizyczną oraz oszczędzać energię.
Ponadto, uczestnicy projektu utworzyli wiele prezentacji na temat ochrony
środowiska naturalnego, zdrowego stylu odżywiania się, kilka interaktywnych gier edukacyjnych na temat ekologii. Materiały te są wykorzystywane przez uczniów naszej szkoły oraz przez innych w szkołach partnerskich. Utworzone produkty projektowe zostały zamieszczone we wspólnych prezentacjach oraz na stronie eTwinning i są dostępne dla szerokiego grona odbiorców zainteresowanych tematem ochrony środowiska naturalnego.
Po wizytach projektowych, które odbyły się w szkołach partnerskich, uczniowie
przeprowadzili zajęcia upowszechniające rezultaty mobilności w Hiszpanii i Portugalii. Cieszyły się one dużym zainteresowaniem. Uczestnicy wymian międzynarodowych chętnie dzielili się nowymi doświadczeniami oraz umiejętnościami nabytymi podczas wspólnej pracy projektowej. Była to doskonała okazja promocji programu Erasmus+ oraz projektu Our life
in our hands! Jesteśmy przekonani, że praca w międzynarodowym projekcie jest cenna dla całej społeczności szkolnej. Uczniowie doskonalą swoje umiejętności w użyciu języka angielskiego w celach komunikacyjnych oraz uczą się zasad zdrowego i ekologicznego zachowania w codziennym życiu. Jest to szczególnie ważne w czasach, kiedy obserwujemy na naszej planecie znaczne zmiany klimatu, które wpływają niekorzystnie na życie na Ziemi. Musimy wszyscy dołożyć wszelkich starań, aby powstrzymać ocieplanie się klimatu, które powoduje wymieranie wielu gatunków roślin i zwierząt, susze, huragany, powodzie oraz zanieczyszczenie wody i powietrza.
Uczniowie i nauczyciele pracujący w projekcie
Koordynator projektu – Urszula Kowalska